zaterdag 11 oktober 2014

D66 Tilburg erg blij met ‘regenboogstad’ Tilburg!

Op 11 oktober is het Coming-Outdag. Er wordt dan speciale aandacht besteed aan het uit de kast komen van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders (kortom LHBT’ers). Deze dag is in 1988 voor het eerst georganiseerd in de VS en sinds 2009 wordt hier ook in Nederland aandacht aan besteed.

D66 is blij dat deze dag ook in Tilburg gevierd wordt. Op 10 oktober zijn al regenboogvlaggen gehesen op het dak van het gemeentehuis door onze wethouder van emancipatie Marcelle Hendrickx. Maar dat is niet alles. Het stemde onze fractie erg gelukkig dat er gisteren ook weer concrete stappen zijn gezet om de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT-inwoners van Tilburg te bevorderen.

Zo heeft wethouder Marcelle Hendrickx op dezelfde dag in Nijmegen de intentieverklaring ‘regenboogsteden 2015-2017’ getekend met minister Bussemaker van het ministerie van OCW. Het uitgangspunt is dat iedereen de vrijheid moet voelen om zichzelf te zijn. Iedereen moet zich geaccepteerd en sociaal veilig voelen en een kans krijgen om te participeren. Om dit vorm te geven, gaat Tilburg samenwerken met het ministerie en de andere regenboogsteden. Van het ministerie ontvangen we hiervoor een financiële bijdrage. Tegelijkertijd stellen we natuurlijk nog altijd onze eigen lokale doelen vast.

Na het tekenen van de intentieverklaring is Marcelle Hendrickx om tafel gegaan met de partners in de stad. Aan hen is gevraagd mee te denken waar de grootste problemen liggen en wat daar aan gedaan kan worden.

Dit ligt helemaal in lijn met de motie die D66 heeft ingediend bij de behandeling van de perspectiefnota, waarin is gevraagd om in overleg te treden met de partners in onze stad om een gezamenlijke visie met concrete doelstellingen op te stellen op het gebied van LHBT-beleid. Goed om te zien dat dit ook op deze korte termijn gebeurt. Ik zie de visie van deze ambitieuze D66 wethouder van emancipatie vol vertrouwen tegemoet!

IMG_20141011_123030IMG_20141011_122954IMG_20141011_122947