maandag 1 mei 2017

Tent66 in de binnenstad: Koningsdag, the day after

D66 Tilburg wil blijvend in verbinding zijn met de inwoners van de gemeente. Een van de instrumenten die wij daarvoor inzetten is Tent66. Elke maand staan we met onze tent in een wijk van de gemeente Tilburg en nodigen we voorbijgangers uit om hun mening te geven over actuele zaken of specifieke onderwerpen. Vaak zijn deze onderwerpen gericht op de wijk of buurt waar de tent staat. Zaterdag 29 april streken wij met Tent66 neer in de binnenstad van Tilburg om het te hebben over het bezoek van de koninklijke familie aan onze stad.

Bij D66 Tilburg heerst er een groot gevoel van trots op onze stad na de fantastisch georganiseerde koningsdag met het hoogste aantal bezoekers sinds jaren. Tilburg heeft zichzelf op de kaart gezet als een veelzijdige, dynamische en gezellige stad waar het geweldig wonen, werken en studeren is. Wij vroegen ons af of ons gevoel van trots voor de stad wordt gedeeld en wat de voorbijgangers aan de Koning zouden laten zien als zij het voor het zeggen zouden hebben.

Op straat kwam naar voren dat veel voorbijgangers, die bij het bezoek van de koning aanwezig waren of het op televisie hebben gezien, het gevoel van trots delen. Met name de goede organisatie werd geroemd. Op de vraag wat voorbijgangers zelf aan de koning zouden laten zien, kwam een heel divers palet aan antwoorden voorbij. Zo noemde iemand dat hij de koning zou willen laten zien hoe de lokale politiek in Tilburg als inspiratie kan dienen voor een democratisch Angola. Andere zaken die werden genoemd, zijn: een concert in onze mooie concertzaal, het goede ondernemersklimaat, de trotse regio, het dwaalgebied, poppodium013, de kerken, de binnenstad en Willem II. Tevens kwam er een aanmoediging om wat meer naar elkaar te luisteren. Een kritische noot was er ook: zo mocht er wel wat minder nadruk liggen op het ‘rauwe karakter’ van Tilburg.

Al met al overheerst er een zeer positief gevoel. Tilburg heeft zijn naam gevestigd en de komende jaren kunnen de ingezette grote ontwikkelingen verder vorm krijgen. D66 Tilburg kijkt terug op een geslaagde koningsdag en Tent66!