zondag 11 juni 2017

Tent66 Westermarkt: Tilburg zoekt een nieuwe Burgemeester

D66 Tilburg wil blijvend in verbinding zijn met de inwoners van de gemeente. Een van de instrumenten die wij daarvoor inzetten is Tent66. Elke maand staan we met onze tent in een wijk van de gemeente Tilburg en nodigen we voorbijgangers uit om hun mening te geven over actuele zaken of specifieke onderwerpen. Vaak zijn deze onderwerpen gericht op de wijk of buurt waar de tent staat.

Zaterdag 27 mei streken wij met Tent66 neer bij winkelcentrum Westermarkt van Tilburg om het te hebben over hoe het profiel van de nieuwe burgemeester eruit zou moeten zien. Burgemeester Noordanus heeft immers aangekondigd per 1 oktober met pensioen te gaan en te stoppen als burgmeester van Tilburg.

We vroegen voorbijgangers welke eigenschappen zij graag zouden zien bij  hun nieuwe burgemeester als zij aan tafel zouden zitten om de nieuwe burgemeester uit te kiezen.

Dit leidde tot mooie gesprekken en zinvolle input voor de profielschets. De praktischere antwoorden “het moet nu toch wel echt een keer een vrouw worden” en “zichtbaarheid en de straat op gaan is belangrijk” werden afgewisseld met “hij moet hart hebben voor de stad” en “een soort mix tussen Noordanus en Stekelenburg”. Soms kwamen er ook specifieke projecten naar voren die de Burgemeester zich meer zou moeten aantrekken zoals bijvoorbeeld het verkeer in de stad verduurzamen of werkgelegenheid voor ouderen. Echter merkte sommige mensen ook op dat het misschien beter is als de nieuwe burgemeester niet direct wil beginnen met een groot project maar probeert meer te werken aan de samenwerking van de verschillende partijen in Tilburg. Vaak kwam ook naar voren dat het een burgemeester moet worden voor alle Tilburgers. Een Tilburger of Brabander hoeft het voor de meeste mensen niet per se te zijn.

Aan het einde van de dag gaan we met een goed gevoel naar huis om na te genieten van het prachtig weer. Tilburgers weten wat ze willen van hun nieuwe burgemeester.

Alle input geven we mee aan de onze fractievoorzitter Peter van Gool. Hij is voorzitter van de Vertrouwenscommissie, waar ook de andere Tilburgse partijen zitting in hebben. Samen zullen zij een profielschets opstellen. Later zullen zij ook besluiten welke kandidaten op gesprek worden uitgenodigd en welke kandidaat de voorkeur heeft. Een spannend proces, waar we op deze manier allemaal ons steentje aan bijdragen. Wordt vervolgd!

Benieuwd naar het proces achter het kiezen van een nieuwe burgemeester kun je vinden op de link hieronder!