dinsdag 26 september 2017

Artikel 47 vragen D66 Toiletvoorzieningen voor alle Tilburgers

Geacht college

Afgelopen week werd een Amsterdamse vrouw door de rechter beboet voor het wildplassen. Ze verklaarde dat er geen openbaar toilet in de omgeving was. In Amsterdam staat per 582 vierkante meter een openbaar toilet, in Tilburg echter is er een openbare toilet voor mannen en vrouwen per 3.625 vierkante meter.

Daarmee staat Tilburg  bijna onderaan de lijst van “ gastvrije toiletgemeenten”.

Reeds eerder heeft D66 vragen gesteld over het gebrek aan openbare damestoiletten tijdens carnaval en andere evenementen. Ook in Tilburgse parken en het Stadsbos 013 is er behoefte aan openbare toiletvoorzieningen.

Niet alleen vrouwen lopen tegen dit tekort aan ook mensen met een fysieke handicap en ouderen.

Daarom de volgende vragen:

1. Is het college zich bewust van dit schrijnend tekort aan openbare toiletten voor vrouwen in Tilburg?
  2. Is het college op de hoogte van de onderzoeken van de Maag Lever Darm Stichting die aantonen dat Tilburg bijna op de laatste plaats bungelt van “ gastvrije toiletgemeenten” ?
  3. Zo ja, wat gaat het college ondernemen om dit beeld positief te verbeteren?
  4. Is het college bereid om voor de begrotingsbehandelingen te komen met een voorstel om te voorzien in voldoende openbare toiletvoorzieningen voor vrouwen in Tilburg?