vrijdag 29 september 2017

N.a.v. D66-motie: Tilburg krijgt Veteranenhonk!

Naar aanleiding van een bijna raadsbreed ondersteunde en zelfs mee-ingediende motie van ons Raadslid Erik Blommestijn, krijgt Tilburg – in navolging van o.a. Amsterdam, Eindhoven en Den Bosch – nu ook haar ontmoetingscentrum voor militaire veteranen, zo heeft het College van B&W deze week besloten.

Erik reageerde verheugd op het besluit: “Ik ben blij met de erkenning die de Veteranen hiermee van de stad krijgen. Erkenning voor de opoffering die zij zich getroost hebben en erkenning voor de trauma’s waarmee velen van hen nog steeds worstelen. Dit centrum gaat hen (en hun familieleden, die vaak net zo hard lijden onder post-traumatisch stress syndroom van hun geliefde) de gelegenheid bieden elkaar zogenaamde “nuldelijns zorg” te verlenen en biedt in de toekomst de opstap naar professionele hulp dichter bij huis. Ik weet dat het College hier voor en achter de schermen heel hard aan heeft gesleurd en ben hen daar heel dankbaar voor.

Ik weet dat ook de Stichting Veteranen Hart van Brabant het een mooie erkenning vinden voor de Veteraan en dat zij het centrum – naast de geschetste rol in collegiale zorg en traumaverwerking – ook willen gebruiken om de maatschappelijke rol van de Veteranen te versterken, zoals het geven van onderwijs en voorlichting. Daarmee past het ook uitstekend in onze partijbeginselen. De zwakkeren helpen en hen in hun kracht zetten”.

Het besluit van het College voorziet in een contract voor de periode 2018-2022, waarna de situatie weer kan worden geëvalueerd. De exacte locatie moet nog worden aangewezen.

Ook hier geldt weer; D66 krijgt het voor elkaar!