dinsdag 2 oktober 2018

Terugblik Tent66 Berkel-Enschot (september)

Elke maand staat D66 met Tent66 ergens in een wijk of dorp. Deze keer was Berkel-Enschot aan de beurt. Afgelopen zaterdag hadden we de tent opgezet in winkelcentrum Eikenbosch. Met een groep D66’ers hebben we vele mensen aangesproken en hen de vraag gesteld: Hoe gaat het in Berkel-Enschot?

Wederom blijkt dat het goed wonen is in het dorp. Mensen die hier wonen kiezen bewust voor een mooie en rustige leefomgeving met veel groen, mooie huizen en dichtbij het centrum van Tilburg. Ook de sportclubs worden gewaardeerd in het dorp. Net als de Dorpsquiz die een avond ervoor was georganiseerd. 1200 deelnemers uit een dorp van iets meer dan 10.000 inwoners is dan ook een mega festijn.  Verder kijkt men reikhalzend uit naar het nieuwe winkelcentrum en de vele woningen die worden gebouwd. Het dorp is flink in ontwikkeling. Goed om dit allemaal te horen.

Echter er zijn ook diverse uitdagingen genoemd die extra aandacht vragen. Een groot deel van het dorp is gebouwd in de jaren 70. Veel bomen werden er toen gepland en huizen waren niet geïsoleerd. Ook zijn de wegen destijds aangelegd die het lokale verkeer goed kon verwerken. Omdat het dorp een sterke ontwikkelingen meemaakt vraagt dit nu wel extra aandacht. Er komen grote wijken bij en de wegen worden extra belast door meer verkeer. Bomen die 40 jaar geleden zijn geplant worden nu als te groot ervaren of ondermijnen b.v. fietspaden, voetpaden of pleinen die daardoor onveilig of niet comfortabel worden ervaren.  En toch willen sommige deze bomen niet weg hebben. Dit blijft een discussiepunt.
De bereikbaarheid naar het dorp kan ook beter. Met de bus of met de trein. Een station wordt node gemist in het nieuwe centrum van Berkel-Enschot.

De top 3 van deze middag, welke door meerdere mensen is genoemd:

• De verkeerscirculatie in het dorp vraagt blijvend om aandacht. Er is meer autoverkeer door uitbereiding van het dorp. Nu is er ook veel vrachtverkeer bijgekomen door de bouw van het nieuwe winkelcentrum.De vrachtwagens worden wel begeleid door verkeerregelaars echter de ervaring is dat men het toch onveilig voelt. Ook de verkeersveiligheid op scholen vraagt om aandacht. Nog veel ouders brengen de kinderen met de auto weg. En een veel gehoorde klacht is het (heel)hard rijden van auto’s binnen de bebouwde kom. Wanneer weer een extra controle?
  • Zorg dat de fietspaden op orde zijn. De trottoirs recht zijn. De aansluiting naar Tilburg goed is en men uitkijkt naar een treinstation in het centrum van Berkel-Enschot
  • Woongenot / ontspanning
    Komen er wel voldoende huizen die betaalbaar zijn? Jagen we de jeugd en de ouderen niet weg omdat zij geen betaalbare woning kunnen krijgen in het dorp? En komt er nu wel een grote zaal in het dorp voor grote bijeenkomsten?

Wij zullen deze input met fractie verder bespreken en snel passende vragen gaan stellen aan de betrokken wethouders. De volgende editie van Tent66 is op 27 oktober in het centrum.