donderdag 12 september 2019

D66 Tilburg dient initiatiefvoorstel in voor Starterslening

In heel Nederland is momenteel sprake van een oververhitte woningmarkt. In het bijzonder starters op de woningmarkt hebben het erg moeilijk. Het aandeel starters dat zelf een woning kan financieren is in Nederland tussen 2012 tot 2018 meer dan gehalveerd van 29 procent naar 13 procent. Ook in Tilburg zien we dat de positie van startende koopstarters na de economische crisis weer terug is op het niveau van voor de crisis. Er zijn duidelijke signalen dat, door de recente strengere hypotheekeisen en de hogere verkoopprijzen op de woningmarkt, de toegankelijkheid en betaalbaarheid voor bepaalde groepen jongeren lager wordt. D66 Tilburg heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend voor de (her)invoering van de Starterslening in Tilburg.

De Starterslening biedt starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier nét dat beetje extra te lenen dat nodig is om een woning te kunnen kopen. De Starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis (tot maximaal de waarde van de woning) en de (eerste) hypotheek bij de bank. Door de Starterslening verhogen koopstarters hun door de wet gemaximeerde betaalcapaciteit met maximaal 20%. De Starterslening is een tweede hypotheek, aanvullend op de eerste hypotheek van een andere geldverstrekker. De startende woningkoper heeft de eerste 3 jaar geen maandlasten voor zijn Starterslening. Na deze eerste 3 jaar wordt er wel rente en aflossing betaald. Tenzij de koopstarter dit nog niet kan betalen. In dat geval vraagt de koopstarter een hertoets aan bij SVn. Als het inkomen daadwerkelijk onvoldoende is, betaalt de koopstarter een maandlast die past bij het inkomen van het huishouden op dat moment. Om de Starterslening af te kunnen nemen in Tilburg, dient de gemeente de lening aan te bieden en hier budget voor vrij te maken.

In ons verkiezingsprogramma riepen wij al op tot het invoeren van de Starterslening in Tilburg. Ook in het Bestuursakkoord is deze wens geland. Het college geeft nu echter aan dat ze afzien van invoering. Dat is reden voor raadslid Julian Zieleman om nu zelf met een Initiatiefvoorstel te komen. Het Initiatiefvoorstel zal naar verwachting in het najaar (november) door de raad behandeld worden.

Het initiatiefvoorstel is hier te lezen.