zaterdag 30 november 2019

D66 initiatiefvoorstel starterslening unaniem aangenomen

Afgelopen maandag stemde de gehele raad voor het initiatiefvoorstel van D66 Tilburg raadslid Julian Zieleman om de Starterslening in Tilburg in te voeren. Een week eerder bleek tijdens een fel debat al dat er brede steun voor het voorstel zou zijn.

In heel Nederland is momenteel sprake van een oververhitte woningmarkt. Er is één groep in het bijzonder die het momenteel erg moeilijk hebben op de woningmarkt: en dat zijn starters. De Starterslening, biedt starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier nét dat beetje extra te lenen dat nodig is om een woning te kunnen kopen. Dit kan een oplossing zijn voor starters die bijvoorbeeld nog niet in de gelegenheid zijn geweest om voldoende eigen vermogen op te bouwen. D66 staat voor een inclusieve woningmarkt met kansen voor iedereen en wil starters daarom graag een duwtje in de rug geven.

Verkiezingsprogramma D66 Tilburg
In ons verkiezingsprogramma schreven wij al dat we ons ervoor zouden inzetten om de Starterslening weer te introduceren: “Al een aantal jaren is er in Tilburg een starterslening geweest om het koopstarters eenvoudiger te maken een eigen woning te financieren. Velen hebben daar inmiddels gebruik van gemaakt, waarmee nut en noodzaak zijn bewezen. D66 wil deze regeling de komende jaren opnieuw inzetten.” Wij zijn zeer tevreden dat we, ondanks weerstand van het college, weer een punt uit ons verkiezingsprogramma hebben kunnen realiseren.

Vervolg
Het is nu aan het college om de Starterslening uit te werken en aan de Raad voor te leggen, voordat er daadwerkelijk door starters gebruik kan worden gemaakt van de lening.