maandag 9 november 2020

Inbreng D66 bij het debat over de programmabegroting 2021

Vandaag wordt in de gemeenteraad de programmabegroting 2021 besproken en vastgesteld. Hieronder lees je de inbreng van fractievoorzitter Beppie Smit voor de eerste termijn.

Stilstaan in achteruitgang, vooral in tijden van crisis. Daarom gaan we op gepaste wijze door.

Deze uitspraak kwam ik dit weekend tegen bij een zoektocht naar een afhaalmaaltijd van 1 van onze locals. Het gaf aan hoe onze lokale bedrijven op creatieve wijze proberen hun hoofd boven water te houden, maar wel door proberen te gaan.

En bij het lezen van onze inbreng bij de Hoofdlijnenbrief, de Tussenbalans, de diverse Corona-updates en nu de begroting kwam bij mij deze uitspraak telkens omhoog en toen viel alles op zijn plaats.

Als onze Tilburgers op dit moment hun pensioen aan het verteren zijn, spaarcenten inzetten, nieuwe bedrijfsformules aan het verzinnen zijn om het efficiënter/Coronaproof te regelen en door blijven gaan met hun droom en blijven investeren, dan verwacht D66 dat ook van de gemeente. Daarom staat D66 achter de inzet van het college om in deze tijde van crisis te investeren in 2021 en

Ja, we teren in op ons vermogen
Ja, we investeren meer dan dat er binnenkomt
En ja, we blijven de koers vasthouden

En dat geldt ook voor de Tilburger… Dus de oppositie heeft gelijk als ze zeggen dat er meer uitgaat dan er nu op dit moment inkomt en we risico’s nemen met claims richting het Rijk. Maar D66 zou het pas onverantwoord vinden als de gemeente op dit moment niet zou investeren in de inwoner en niet alles op alles zou zetten om het Rijk hier ook verantwoordelijk voor te maken. Daarom staat D66 achter deze begroting, zien wij onze inbreng van de Hoofdlijnenbrief terug, zijn we dankbaar voor de Coronabuffer en dagen wij het college uit om op gepaste wijze door te gaan want zoals onze hardwerkende local zei: stilstaan is achteruitgang.

Dank u wel.